Maskinekonomi
6 råd för att öka dina maskiners pris på begagnatmarknaden
Alla dina maskiner; traktor, skördetröska, såmaskin, rundbalspress eller hjullastare, bör ha en komplett dokumentation. Från köpeavtalet till senaste underhållstillfället. Spara pappershandlingar på en torr och ordentlig plats, och spara så mycket av dokumentationen som möjligt digitalt så att du inte blir av med den. Dokumentationen är en spegling av vad som gjorts och därmed viktigt underlag för maskinens skick. Detaljerat information och bilder är ännu bättre att ha som underlag vid en försäljning, oavsett om den sker privat eller på digitala auktionssidor. Som stöd för att logga underhåll och service samt dokumentera reparationer har vi på Farmers First tagit fram en underhållsfunktion, läs mer om den här.
När jag säger många menar jag åtminstone 15 stycken. Inkludera ett par vinklar av hela maskinen. De mest effektiva för traktorer, skördetröskor, sprutor och andra maskiner är att ta bilder i flera olika vinklar. Se till att modellnumret är synligt. Fota maskinen med mycket solljus så att den blir så levande som möjligt. Var uppmärksam på omgivningen i dessa bilder, vilket kommer säga mycket om du har ordning och reda samt hur du sköter underhållet. Har du en fin maskinverkstad, maskinhall eller gårdsplan? Visa det på bilderna, att se en välskött ladugård i bakgrunden på bilden är överraskande kraftfullt och drar till sig fler potentiella köpare. Tro mig – det gör verkligen det. Om maskinen har däck, ta massor av bilder på däcken från alla vinklar. Ju fler däckbilder desto bättre. Och se till att bilderna har bra skärpa, otydliga bilder = inte många klick.
Även om det kan verka konstigt, är det värt din tid att filma utrustningen i drift. Jag pratar inte om Hollywood-kvalitet, utan en 30-sekunders smartphonevideo räcker gott och väl. Se till att det inte är för mycket bakgrundsljud som stör, och om det skulle vara för mycket ljud kan man antingen lägga över musik eller spela in en ny video. Det skadar inte att inkludera din fina maskinverkstad eller vackra fält i bakgrunden. Tänk proaktivt och vad du brukar se i andra annonser som du får ett gott intryck av.
Dessa videor har kraften att engagera potentiella köpare emotionellt. De tittar inte bara på en fin maskin, utan kan bilda sig en uppfattning om säljarens engagemang och omvårdnad om maskinen vilket ger ett bättre andrahandsvärde.
Ärlighet varar längst
Ärlighet är alltid bäst. När folk ringer angående din annons, berätta för dem om eventuella problem med maskinen. Potentiella köpare uppskattar öppenhet och faktum är att ärlighet om eventuella problem drar till sig fler potentiella köpare eftersom du bygger ett förtroende.
Det finns exempel på att auktionsutropare gett mikrofonen till säljaren som nämner en oljeläcka eller transmissionsproblem – och maskinen säljs faktiskt för ett bättre pris. Varför? Ärlighet från säljaren ger potentiella köpare mer trygghet.
Ta med detaljerna i din annons
Är du den första eller andra ägaren? Lyft fram en sann och levande beskrivning av maskinen i annonsen eller på en aktion. Om du säljer privat, ange alltid ett begärt pris. Potentiella köpare bläddrar helt enkelt förbi annonser utan pris och tror att det är för dyrt. "Ring för pris" innebär mycket färre samtal och en längre säljprocess.
Sätt rätt pris
Ingen vill sälja begagnade lantbruksmaskiner för billigt eller sätta ett pris så högt att folk bara struntar i det. Titta på annonssiter vad liknande maskiner har för pris och sätt dig in i rollen som köpare. Hur mycket skulle du vilja betala för en sådan maskin. Sätt priset inom rimligt intervall, då kommer potentiella köpare kontakta dig.